Otyłość dzieci – problem współczesnych czasów

Otyłość należy do chorób cywilizacyjnych, a liczba osób nią dotkniętych z roku na rok wciąż wzrasta.
Szczególnie niepokojące jest, że coraz częściej dotyka ona dzieci oraz młodzież. W Polsce, wśród dzieci w wieku szkolnym, na nadwagę i otyłość cierpi co piąty chłopiec i co siódma dziewczynka.
Szacuje się, że 95% przypadków nadmiernej masy ciała u dzieci spowodowana jest czynnikami środowiskowymi, czyli nieprawidłową dietą obfitą w tłuszcze i cukier oraz zbyt ubogą aktywnością fizyczną.

Kiedy u dziecka rozpoznaje się nadwagę i otyłość?

Do oceny stanu odżywienia w wieku rozwojowym dziecka stosuje się siatki centylowe oparte na wartości BMI uwzględniające wiek, osobne dla chłopców i dziewcząt.
Nadwagę u dzieci stwierdza się, gdy wartość BMI u dziecka znajduje się pomiędzy 90, a 97 centylem, natomiast otyłość, gdy BMI jest powyżej 97 centyla.

Jakie czynniki wpływają na nadwagę i otyłość dziecka?

Otyłość u dzieci powstaje na skutek dodatniego bilansu energetycznego czyli zwiększonej ilości kalorii w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Do najczęstszych przyczyn otyłości u dzieci należą:

nieprawidłowe żywienie – związane jest one z wysokokaloryczną dietą bogatą w węglowodany proste, tłuszcze, cukier, których źródłem są posiłki typu „fast food”, kolorowe napoje, słodycze, słone przekąski oraz wysokoprzetworzone wyroby cukiernicze. Często w
diecie pojawia się zbyt mała ilość warzyw oraz produktów pełnoziarnistych;

zbyt mała aktywność fizyczna – dzieci na aktywność fizyczną poświęcają coraz mniej czasu.
Związane jest to z tym , że dzieci mają zbyt dużo form aktywności, które nie są związane z ruchem. Często jest to oglądanie telewizji, gra na komputerze czy na konsoli;

zespoły genetyczne oraz hormonalne – szacuje się jednak, że około 5% przypadków otyłości u dzieci wywołana jest zaburzeniami hormonalnymi, zespołami genetycznymi lub stosowaniem leków.

czynniki genetyczne – odgrywają one pewną rolę w rozwoju otyłości. Skłonność genetyczna u dzieci nie musi zawsze prowadzić do rozwoju otyłości, oznacza jedynie, że powinniśmy zwracać baczną uwagę na przestrzeganie zdrowego stylu życia, a zwłaszcza racjonalnego odżywiania i doboru odpowiedniej dawki aktywności fizycznej.

Moje dziecko jest otyłe – od czego zacząć?

Gdy dziecko ma stwierdzoną nadwagę lub otyłością pierwszą zmianą od jakiej trzeba zacząć to zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny. Dzieci od najmłodszych lat obserwują zachowanie rodziców. Dlatego należy dać im jak najlepszy przykład zjadając wspólnie pełnowartościowe posiłki o określonych porach. Należy wyeliminować spożywanie posiłków przed telewizorem, ponieważ często prowadzi to do zjadania większych porcji jedzenia.

W komponowaniu posiłku dla dzieci ważna kwestą jest zadbanie o odpowiedni dobór produktów spożywczych. Warzywa i owoce powinny być dodatkiem do każdego posiłku z uwzględnieniem większego udziału warzyw, ponieważ one są doskonałym źródłem witamin, w tym antyoksydantów, błonnika i składników mineralnych. Głównym źródłem węglowodanów w diecie dziecka stanowią produkty zbożowe. Warto zadbać aby były one z pełnego ziarna ponieważ są bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B, soli mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Przy wyborze popularnych płatków zjadanych przez dzieciaki na śniadanie należy zwracać uwagę na etykietę opakowania i wybierać te bez zbędnych dodatków. Mleko i produkty mleczne są ważnym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. Mleko jak najbardziej można zastąpić kefirem, maślanką, jogurtem naturalnym, serami, a także napojami roślinnymi.

Pełnowartościowe białko w diecie dzieci i młodzieży znajdziemy w mięsie, rybach, jaja a także nasionach roślin strączkowych. Należy pamiętać o ograniczeniu produktów tłustych i przetworzonych, a w zamian wybierać chude mięso.

Należy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych oraz tłuszczów trans. Natomiast tłuszczami korzystnymi do rozwoju i wzrastania młodego organizmu będą kwasy tłuszczowe nienasycone, których dobrym źródłem jest np. olej lniany, rzepakowy oraz oliwa, a także orzechy, nasionach słonecznika, pestki dyni.

W diecie znaczenie ma prawidłowe dostarczanie płynów – wg zaleceń: co najmniej 6 szklanek wody dziennie do posiłków oraz pomiędzy posiłkami. Jednocześnie należy ograniczać słodkie napoje, cukier i słodycze, których spożywanie nie tylko może przyczynić się do wzrostu masy ciała, ale także do rozwoju próchnicy zębowej.

Nadal u podstawy zaleceń dla dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat znajduje się, aktywność fizyczna, która powinna towarzyszyć młodym ludziom każdego dnia w wymiarze przynajmniej 60 minut dziennie, zarówno w szkole i poza nią.

Czy dieta pudełkowa jest odpowiednia dla mojego dziecka?

Ważne jest aby dieta dla dzieci była odpowiednio zbilansowana. W natłoku codziennych zajęć często trudno zaspokoić wymagania stawiane przez dzieci oraz skupić ich uwagę na zdrowych posiłkach.
Proponowana przez nas dieta składa się z posiłków, które dostarczają energii do nauki i zabawy. W naszych propozycjach nie znajdziesz oczyszczonej białej mąki, dzięki czemu dieta ta bogata jest w błonnik pokarmowy oraz szereg mikroskładników. Dieta junior to przede wszystkim wygodna forma aby zadbać o wszystkie składniki odżywcze niezbędne do rozwoju Twojego dziecka.